Portfolioarbejde - Evalueringer med digitale teknologier
Portfolioarbejde
- Evalueringer med digitale teknologier
Jeg har
endnu ikke prøvet at arbejde med digitale teknologier logbog til evalueringer.
Jeg har ikke haft tiden til at skulle give skriftlig feedback på hver enkelte
elev, så tænker det er derfor jeg ikke har gjort brug af logbog.
Jeg bruger
papirs form som denne i formativ evaluering. Jeg udlevere en tom skabelon til
dem godt en uge inden vi skal evaluere, hvor i de selv skal komme med deres
besyv på hvor de ligger henne i afkrydsningsskemaet.
Så tager vi
evaluering på ca 7 min med hver elev og hvor de så skal komme med deres egen
selvevaluering. Mange gange synes jeg at de gode elever har meget tendens til
at krydse dem dårligere end de er. Det giver dem tid til at reflektere over
deres egen læring. Se fig 1
Fig 1
EVALUERING FORMATIV

STUD. NAVN __ _________________________
MODUL 2 GRUPPE
___
DATO __
PRAKTIK
|
VURDERING
|
|||||||
IT
|
MiT
|
T
|
MT
|
BEMÆRKNINGER
|
||||
1.
|
Kan udføre de daglige
klinikfunktioner.
|
X
|
For tidlig at bedømme
|
|||||
2.
|
Udviser forståelse for
kroppens opbygning og funktion.
|
X
|
||||||
3
|
Kan udføre relevante
fodterapeutiske
undersøgelser.
|
X
|
||||||
4.
|
Kan skrive patientjournal
med relevante bilag.
|
X
|
||||||
5.
|
Kan udføre behandling af
fod- og
neglesygdomme ved nedsat
trofik.
|
X
|
||||||
6.
|
Kan demonstrere
fodøvelser og vejlede patienter i udførelsen af disse.
|
X
|
||||||
7.
|
Udviser forståelse for
anvendelse af bøjler og kan fremstille bøjler under vejledning.
|
|||||||
8.
|
Kan anvende korrekte desinfektions-
og forbindsmaterialer til patienter med nedsat trofik.
|
X
|
||||||
9.
|
Udviser forståelse for
aflastningsprincipper og aflastningsmaterialer.
|
X
|
||||||
10.
|
Udviser forståelse for
indlægsprincipper og indlægsmaterialer.
|
X
|
||||||
11.
|
Kan give relevant
vejledning til patienter.
|
X
|
||||||
12.
|
Udviser forståelse for
samarbejdets
betydning.
|
X
|
||||||
___________________
Undervisningsass.
Informeret om
ovenstående:
|
__________________________
undervisningsass.
_______________
dato
|
__________________________
undervisningsass.
___________________________
elev
|
||||||
IT = IKKE TILFREDSSTILLENDE
MiT = MINDRE TILFREDSSTILLENDE
T = TILFREDSSTILLENDE
MT = MEGET TILFREDSSTILLENDE
Evaluering i klinikken
Når jeg har
elever på klinikken bruger vi evalueringsformen fig. 2. De skal komme med et forslag, i sammenråd med deres
underviser, hvad deres læringsmål for deres seance er den dag. Det kunne være
vi skulle fokusere på deres beskæring hvordan de holdte på skalpelbladet, deres
arbejdsgang ved beskæring, eller deres måde at bruge neglebladet ved nedgroet
negle osv.
Undervejs i elevens behandling af deres patient (pt) kommer
læreren jævnligt forbi, mens de sidder og behandler og observere hvordan de
arbejder sig frem til deres læringsmål og der har de mulighed for at få Feed
back på om de arbejder i den rigtig retning og vi kan i fællesskab give
eleverne Feed forward på hvordan de så evt. kommer videre. Vi kan komme med en Feed Up om hvordan de sætter i gang og
arbejder videre og Feed back på om
det eleverne er på vej i den rigtig retning og Feed forward på hvordan de kommer videre. Fig 3
Fig 3
Hatties
feedbackmodel
Fremtidsvisioner:
Jeg kunne
rigtig godt tænke mig arbejde med videoer og QR-kode på klinikken, for jeg har oplevet flere gange at eleverne har (afhængig af deres forløb) brug for mere
back up når de sidder med deres pt.
Videoer og
QR –koder vil kunne lette deres tilgang til deres arbejde. For de vil kunne gå
hen og scanne en QR-kode som så vil vise dem hvilken retning de skal gå. På den
måde kan de hurtigere arbejde videre med deres læringsmål på deres pt i stedet
for at de har for meget spildtid pga. ventetid hos deres lærer. Derfor kunne
denne QR-kode være én af QR-koder jeg vil gøre brug i min undervisning
Hiim og Hippe didaktiske relationsmodel
Hiim og
Hippes didaktiske relations model, også kaldet helhedsmodel. Denne didaktiske
helhedsmodel repræsenterer en bred analytisk didaktisk opfattelse med et
kritisk videnskabssyn, hvor alle undervisningens planlægningselementer er
repræsenteret. Derved kommer man omkring alle aspekter af undervisningen i
forberedelsen, og sammenhængen bliver derved mere overskueliggjort og udgør en
helhed.
Modellen beskriver relationerne
mellem følgende elementer:
- Læringsforudsætninger
- Rammefaktor
- Mål
- Indhold
- Læringsprocessen
- Vurdering/evaluering
Læringsforudsætninger: ” De psykiske, fysiske, sociale
og faglige muligheder og problemer eleven har
på forskellige områder i forhold til den aktuelle undervisning”.
Dvs. elevens
forudsætninger for at lære. En skole rummer forskellige elever med forskellige personligheder,
levevilkår, og kulturelle baggrunde. Det er derfor ligeså vigtigt at skolen
tager højde for
det og forsøger at tilpasse sig og inkludere eleverne som at eleverne skal
tilpasse sig skolen.Eksempel: At eleverne har forskellige forudsætninger for at tage sig en uddannelse – nogle har måske ikke råd til det. Nogle har måske ikke de samme muligheder for at få støtte hjemmefra som andre.
Der findes forskellige rammefaktorer i en skole. Der er dem der er bestemt af samfundet eller ledelsen som ikke kan ændres f.eks. økonomi, bevilling, skolens regler, lokalmiljø, tidsplan m.m. Der er også dem man som underviser eller eleverne selv kan gøre noget ved f.eks. hvis måden eleverne sidder på er uhensigtsmæssig, kan man vælge at rykke bordende om. Som underviser er det nemt at ”se sig blindt” på disse rammefaktorer og derfor ikke forsøge at se om det kunne lade sig gøre at ændre rammerne for undervisningen.
Eksempel: Det er nemt at give skylden på andre mennesker eller ting f.eks. ”Jeg har ikke så meget tid fordi jeg skal dyrke sport”, ”min familie støtter mig ikke i min uddannelse”,
Eksempel: Det kan være svært at skulle opnå sit mål. Der kommer input fra alle sider om hvordan du bør opnå det – lovgivningen, uddannelsesordning
Eksempel: Det samme gælder når du vil opnå noget. Du er nødt til at sætte dig et mål for hvor meget af vil du opnå, og hvor hurtigt du gerne vil have det skal gå. Ud fra det skal du så finde ud af hvordan du bedst kan opnå det mål du har sat dig – f.eks. hvilken læringsform lærer du bedst fra?
Eksempel: Ligesom i indholdet, gælder det for den elev at tænke over hvordan han/hun kan blive bedre, og finde nogle strategier for at holde sig motiveret.
Man er også nødt til at vurdere når man skal blive bedre til sig. Når man ikke har opnået sit mål er den man nødt til at tænke over hvad der er gået galt, om der er noget man skal ændre på.
Læringsforudsætninger for eleverne
Undervisningsmaterialet til forløbet er
udviklet under hensyntagen til vores elever, idet de er voksne, selv har valgt
uddannelsen og kommer med forskellige uddannelses- eller erhvervsbaggrunde,
hvilket betyder, at bl.a. fagsproget kan være en udfordring for dem. I følge Illeris, Wahlgreen, Hiim og Hippe lærer
voksne mest, når det giver mening, når de kan anvende det tillærte i praksis,
når de medinddrages og får medansvar.
Illeris´ tre grundlæggende læringsdimensioner
inddrages ligeledes i udvikling af undervisningsmaterialer og planlægning af
forløbet. De tre dimensioner er følgende:
·
Den indholdsmæssige (kognitive og motoriske) dimension,
der drejer sig om tilegnelsen af det, der læres.
·
Den dynamiske (følelses-, viljes- og motivationsmæssige)
dimension, der drejer sig om drivkraften.
·
Den sociale (samspils- og samfundsmæssige) dimension, der
drejer sig om samspillet mellem individet og omgivelserne. Tilsammen udvikler
disse dimensioner vores viden, færdighed og forståelse, som er lig med
kompetencer.
Forudsætningerne for de elever, der deltager
i dette tværfaglige forløb er, at de har gået på uddannelsen i seks måneder, og
derfor kender de både fagsproget. De kender til kredsløbssygdomme, fortage
stratificering vha. test fortaget på klinikken og stratificere patienter ud fra
deres kompetence i dette forløb korrekt, samt vejlede patienter individuelt.
Gennem formativ- og summativ evalueringer
samt løbende evalueringer og observationer har lærerteamet kendskab til deres
faglige og sociale kompetencer, hvilket danner baggrund for sammensætningen af
heterogene grupper og udlevering/anvendelse af differentierede
undervisningsmaterialer.
Formål med evaluering
Evaluering er, hvor man ser
tilbage på det forgangne. Når man evaluerer, er pointen netop at lære af de
erfaringer, der fremkommer. Dermed kan evaluering også have et fremadrettet
formål, nemlig at man gennem refleksion over praksis får mulighed for at
systematisere ens erfaringer og blive klogere på, hvordan man konkret kan
udnytte disse erfaringer til at blive dygtigere.
I vores uddannelse
benytter vi os på nuværende tidspunkt af en midtvejsevaluering formativ,
løbende mundtligt evalueringer, samt slut-evaluering summativ, hvor elevernes
fagpraktiske og sociale færdigheder bedømmes bestået ikke bestået som denne.
Fremadrettet:
Formativ-/procesevaluering er en evaluering undervejs i et forløb eller
projekt, som har til formål at tage ”pulsen på” forløbet eller projektet.
Ved formativ bruger jeg papirs
form som denne i formativ evaluering. Jeg udlevere en tom skabelon til dem godt
en uge inden vi skal evaluere, hvor i de selv skal komme med deres besyv på
hvor de ligger henne i afkrydsningsskemaet.
Så tager vi evaluering på ca 7
min med hver elev og hvor de så skal komme med deres egen selvevaluering. Mange
gange synes jeg at de gode elever har meget tendens til at krydse dem dårligere
end de er. Det giver dem tid til at reflektere over deres egen læring.
Bagudrette:
Summativ-/effektevaluering gennemføres efter afslutningen af et forløb, et
projekt eller en aktivitet og har til formål at måle, om aktiviteten lever op
til bestemte, på forhånd fastlagte krav
Hvordan tænker du at teknologierne kan understøtte evaluering? Kan du evt. bruge video som en del af evalueringen?
SvarSletOg hvad med evaluering af den tavse, kropslige viden - fx hvordan de holder på redskaber. Hvordan kan man evaluere disse vidensformer, som kan svære at sætte i et skema?