Definition af digitale kompetence og Fodterapeutuddanelsens formål
Digital kompetence:
er en kombination af viden, evner og holdninger til via teknologier, udføre opgaver, løse problemer. kommunikere, håndtere information, samarbejde, skabe og dele indhold effektiv, hensigtsmæssigt, sikkert, kritisk, kreativt, selvstændigt og etiskUddannelsens formål
Formålet med
uddannelsen til fodterapeut er, at eleven opnår faglige og personlige
kompetencer, der kvalificerer til at udøve virksomhed som fodterapeut.
Uddannelsen skal kvalificere eleverne til at kunne varetage forebyggende,
behandlende, lindrende og rehabiliterende opgaver i overensstemmelse med faglig
udvikling og skiftende samfundsbehov og kunne samarbejde med andre faggrupper
og dermed deltage i løsningen af de sundhedsfaglige opgaver.
Ovenstående betyder, at eleverne skal uddannes til at kunne indgå i
forskellige samarbejdsrelationer, hvor de skal kunne argumentere og begrunde
refleksivt i forhold til de valg, de foretager i en given situation i
overensstemmelse med den faglige udvikling og de skiftende samfundsbehov.
Det betyder også, at uddannelsen skal arbejde med holdningsmål, hvilket
ikke direkte er beskrevet i bekendtgørelsen og uddannelsesordningen, men det
ligger implicit i ovenstående; udvikling af personlige kompetencer.
Forudsætningen
for at arbejde som underviser på Fodterapeutskolen er, at man skal være
uddannet fodterapeut, have mindst 5 års anciennitet som fodterapeut og have
arbejdet med alle fodterapiens specialer (fremstilling af indlægssåler,
neglebøjler, behandling af diabetes- og reumatoid artritis patienter m.m). Det
forventes, at underviserne indgår i et kollegialt og fagligt fællesskab, hvor
alle undervisere i princippet kan undervise i hvilket som helst fag og emne.
De formelle krav til uddannelsens
kompetencemål og optagelseskriterier er i henhold til bekendtgørelse for
Fodterapeutuddannelsen
Kommentarer
Send en kommentar