Definition af digitale kompetence og Fodterapeutuddanelsens formål

Digital kompetence:

er en kombination af viden, evner og holdninger til via teknologier, udføre opgaver, løse problemer. kommunikere, håndtere information, samarbejde, skabe og dele indhold effektiv, hensigtsmæssigt, sikkert, kritisk, kreativt, selvstændigt og etisk



Uddannelsens formål

Formålet med uddannelsen til fodterapeut er, at eleven opnår faglige og personlige kompetencer, der kvalificerer til at udøve virksomhed som fodterapeut. Uddannelsen skal kvalificere eleverne til at kunne varetage forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende opgaver i overensstemmelse med faglig udvikling og skiftende samfundsbehov og kunne samarbejde med andre faggrupper og dermed deltage i løsningen af de sundhedsfaglige opgaver.

Ovenstående betyder, at eleverne skal uddannes til at kunne indgå i forskellige samarbejdsrelationer, hvor de skal kunne argumentere og begrunde refleksivt i forhold til de valg, de foretager i en given situation i overensstemmelse med den faglige udvikling og de skiftende samfundsbehov.

Det betyder også, at uddannelsen skal arbejde med holdningsmål, hvilket ikke direkte er beskrevet i bekendtgørelsen og uddannelsesordningen, men det ligger implicit i ovenstående; udvikling af personlige kompetencer.

Forudsætningen for at arbejde som underviser på Fodterapeutskolen er, at man skal være uddannet fodterapeut, have mindst 5 års anciennitet som fodterapeut og have arbejdet med alle fodterapiens specialer (fremstilling af indlægssåler, neglebøjler, behandling af diabetes- og reumatoid artritis patienter m.m). Det forventes, at underviserne indgår i et kollegialt og fagligt fællesskab, hvor alle undervisere i princippet kan undervise i hvilket som helst fag og emne.

De formelle krav til uddannelsens kompetencemål og optagelseskriterier er i henhold til bekendtgørelse for Fodterapeutuddannelsen

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hvad ved jeg om Flipped Learning / stilladsering

Didaktisk Design / kort intro til fodterapeutuddannelsen

Reflektion over tranfer og differentiering (15 juni)