Hvad ved jeg om Flipped Learning / stilladsering
Hvad ved jeg om Flipped Classroom/Learning?
Hvad har jeg hørt?
Find evt. en lille video på nettet, som fortæller om Flipped Classroom/Learning – integrer videoen i din blog og husk at henvise til, hvor du har fundet den.
Det jeg ved om Flipped Learning (FL) er, at eleverne skal forberede sig der hjemme med evt. indtalt video/tektsoplæsning/powerpointpræsentation m.m. Så i stedet for de måske en masse læsestof for, skal de i stedet have set videoen inden de kommer i skolen.
Jeg har hørt godt om Flipped Learning (FL) for der bliver flyttet meget af undervisningen af faget fra tavle til de skal arbejde mere selvstændigt og hvor jeg kan komme rundt til eleverne. Fordi eleverne vil komme mere forberedt til timen end hvis de skulle læse flere sider derhjemme eller hvis jeg skal bruge timen på kun tavleundervisning. Min undervisning vil derfor blive mere centreret ved hver elev og det aflaster også os underviser ved dette.
De har mere selvansvar for selve forberedelsen, da timen begynder på en anden måde end hvis jeg skulle lave tavleundervisning i timen.
Når eleverne kommer mere forberedt og har mere forståelse for faget, så bliver de også mere sikker i deres kunnen og derved øger deres indlæring og selvsikkerhed.
Jeg synes video fra Anders Schunk er rigtig god og meget forståelig
Modellen består af de
viste syv elementer, kombineret med det multimodale læringsdesign og et øget
fokus på feedback, feedforward og evaluering.

(Flipped Learning, mere
end bare video: Roland & Holmboe, 2104. S.52)
I modellen indgår, at
eleven er i centrum, at der i samarbejde med eleven opstilles individuelle
læringsmål. Lærermidler skal være tilpasset til de forskellige elevtyper, samt at der af læreren skabes klar struktur med
hvorfor de skal lære og hvad får de ud af undervisningen? Vi skaber mere læringstid
ved synlig konsekvens (test), hvis eleven ikke møder forberedt. Vores lærerrolle
er, at tilgodese elevens behov for læring, begrænsning af brug af platforme, for
at gøre det mere overskuelige for eleven.
F.L. lægger, som
tidligere nævnt, stor vægt på at eleven har ansvar for at forberede sig til den
dialogbaserede undervisning og læringstradition, ligesom at eleven skal være
aktiv i undervisningen. På den måde bliver lærerens rolle mere tilgængelig og
tilstedeværende i form af at være understøttende ift., hvor den enkelte elev
er. Samt indgå i dialog om yderligere refleksioner, i stedet for at lave et
traditionelt analog tavle oplæg. Ifølge F.L. vil denne lærings teoretiske
tilgang, hvor alle elementerne i syvkanten sammen med feed-back og feed-forward
frigive tid til dannelse, hvorved eleverne kan opnå reelle kompetencer, fordi
den frigivne tid, skaber dialog, diskussion og refleksion.
Samtidigt sikrer F.L.,
at eleven ikke begrænses i sin progression og dermed tager medansvar for egen læring.
I forhold til læringsniveauer vil forberedelse og repetitions videoer
understøtte de basale huske- og forståelsesniveauer, imens selve undervisningen
skal fremme de næste læringsniveauer, som giver eleven en dybere forståelse.
Altså eleven bliver stilladseret. Når man til sidste evner, at skabe nyt og
flytte kompetencen til relaterede eller nye områder, har man formodentlig opnået
dannelse i og med eleven bliver i stand til at tænke selvstændigt og kreativt
på basis af viden og læringsproces. Eleven ender ud med at nå et højere niveau
på den samme undervisningstid.
Beskrivelse af stilladsering
Det er afgørende, at læreren skaber et positivt
miljø i klassen, som er fokuseret på læring. Et positivt og trygt læringsmiljø er
vigtigt, fordi det er fundamentet for, at eleverne føler sig trygge nok til at
være åbne om, hvad de ikke ved. Eleverne skal også tro på, at interaktionerne med
læreren og de andre elever er fair og forudsigelige, og at fejl ikke bare er
noget, der tolereres, men at de faktisk hilses velkomne – fordi det at kunne
eksponere fejl i et trygt undervisningsmiljø fører til muligheder for læring. Desuden
er det lærerens rolle at skabe flow i undervisningen. Det gøres ved at opdage
og reducere forstyrrelser af de enkelte elevers lærings flow og ved at handle
hurtigt med hensyn til konflikter og uro i klassen. Den australske forsker John
Hattie taler i den forbindelse om læreren som en “adaptiv læringsekspert”.
Det
vil sige en læringsekspert, der er opmærksom på, hvornår eleverne af den ene
eller anden grund ikke lærer. Den adaptive læringsekspert hjælper løbende eleverne
på sporet igen ved at tilpasse eller ændre læringsmiljøet, så det igen bliver
muligt for eleverne at arbejde videre med deres læringsmål.
• Hold øje med alle elevers muligheder for læring og
tag løbende hånd om deres behov for ro eller hjælp
• Vær tydelig med hensyn til spillereglerne i
klassen
Sæt
mål for elevernes læring
Det er
vigtigt, at læreren arbejder med at sætte mål, som løbende tilpasses den enkelte
elevs forudsætninger for læring; det viser meget forskning. Gode læringsmål er
mål, der gør det klart for eleverne, hvad de skal lære, og som viser dem, hvor
og hvornår de skal investere deres energi, og hvornår de er på rette vej. Når
meningen med undervisningen og den enkelte elevs læring dermed gøres synlig og
formuleres som mål, er der ifølge Hattie større sandsynlighed for, at eleverne
når et højere niveau. Hvis man arbejder med tydelige læringsmål i
undervisningen, kan det ifølge Hattie også føre til større tillid mellem lærer
og elev. Det fælles fokus kan samtidig gøre, at begge parter bliver mere
engagerede og optagede af at bevæge sig hen imod målet. Evaluering er desuden
en afgørende brik i arbejdet med mål, da det giver læreren systematisk viden
om, hvor den enkelte elev befinder sig i forhold til målene. Den viden kan
bruges til at justere både læringsmålene og undervisningen løbende og er derfor
vigtig.
• Arbejd med læringsmål, både når undervisningen
tilrettelægges, og når den gennemføres
• Sæt læringsmålene på baggrund af viden om elevernes
forudsætninger og behov
• Gør læringsmålene tydelige for eleverne
• Sikr, at målene løbende tilpasses elevernes
forudsætninger og læring.
Skab
muligheder for feedback i undervisning
Evaluering
og feedback er afgørende i undervisningen for at give lærer og elever den rette
viden om elevernes udbytte af undervisningen.
Feedback
kan være både feedback til læreren om elevens læring OG feedback til eleven om
lærerens vurdering af hans progression og læring. Det er vigtigt, at feedbacken
bygger på en forståelse af, både hvor eleven er, og hvor eleven skal hen.
Feedbacken gives i forhold til elevens udgangspunkt og de mål, der er sat. Feedback
fra eleverne til læreren er væsentlig, fordi elever modtager og oplever undervisning
forskelligt. Viden fra eleverne kan give læreren vigtige input til at
differentiere undervisningen. Læreren kan opnå viden om eleverne ved at være
opmærksom på, hvad eleverne gør, siger, skriver eller fremstiller, og derudfra udlede,
hvad eleverne forstår, føler eller tænker om undervisningen og deres egen
læring.
• Indsaml viden om elevernes læring og progression
og brug den til at planlægge undervisningen
• Opsøg feedback fra eleverne om undervisningen (om
fx metoder, emner, arbejdsformer, oplevet udbytte) – og tilpas undervisningen efter
det
• Giv eleverne feedback på deres arbejdsindsats,
deltagelse og udbytte.
Inddrag
eleverne
Elevinddragelse
handler om at skabe dialog mellem lærere og elever. Den vigtigste opgave for
læreren er at lytte til eleven. Det kan give læreren et større indblik i
elevernes forforståelse. Hattie foreslår, at læreren forsøger at mindske sin
taletid og i højere grad lytter til eleverne og indgår i dialog (dialogisk
undervisning) . På den måde får læreren et større indblik i elevernes forforståelse
og bedre mulighed for at koble det, eleverne skal lære, sammen med ting, emner
og begreber, som eleverne allerede er fortrolige med. Elevinddragelse handler
også om at få den feedback, der har med elevernes oplevelse af undervisningen
at gøre, og om at inddrage eleven i at sætte mål for sin egen læring og være
med til at evaluere sit eget udbytte. Inddragelse af eleverne kan være med til
at skabe mening og motivation. (polyfonsk undervisning)
• Indgå i dialog med eleverne i undervisningen
• Lyt til eleverne, giv dem tid til at tale og
respekter deres synspunkter
• Hav fokus på elevernes forforståelse af emnet, der
undervises i
• Inddrag eleverne i valg af emner, metoder og
arbejdsformer, når det er hensigtsmæssigt.
Variere
din undervisning
Det er
gavnligt for eleverne, hvis lærerne bruger forskellige undervisningsmetoder,
der tilpasses elevernes læring og formålet med undervisningen. Forskningen
peger på en række metoder, der ser ud til at have en gavnlig virkning; fx er
det vigtigt at give eleverne redskaber til at kunne håndtere faglige problemstillinger.
Det kan eksempelvis handle om, at eleverne lærer at stille spørgsmål og søge
information. Det er dog vigtigt, at variation i undervisningen ikke svækker
lærernes rammesætning for undervisningen, og at undervisningen stadig
gennemføres med en klar struktur, fx med fokus på klasseledelse. Det handler
ikke alene om at skabe ro og undgå forstyrrelser, men om, at læreren skal
rammesætte, organisere, motivere og støtte elevernes læreprocesser.
• Anvend forskellige undervisningsformer, som skaber
motivation blandt eleverne og tilgodeser deres forskellige forudsætninger og
behov
• Skab en klar rammesætning af undervisningen. så
alle elever får de bedste muligheder
for at lære noget.
Stilladsering, scaffolding (på engelsk) eller zonen for nærmeste udvikling
(Nuzo) er begreber, som både høres og benyttes i stor
udstrækning i skole- og uddannelsessammenhænge.
Begreberne
er ikke nye! Vygotskij arbejdede
med det for mere end hundrede år siden, Bruner allerede fra midten af 1950’erne og
det ser ikke ud til at metaforerne forsvinder lige med det samme for der bliver
arbejdet videre med det den dag i dag.
Udfordringen
ved at benytte sig af netop metaforer til at angive handlemønstre, strukturer
og tilgange har den ulempe, at det kan blive usikkert eller vanskeligt
gennemskueligt, når vi bruger begreberne. Dette gør sig naturligvis også
gældende, når vi bruger den ind i en sammenhæng, som Flipped Learning, der ej
heller er et fasttømret eller låst begreb.
Som
udgangspunkt, så angiver stillasering læringsområde, som ikke umiddelbart eller
individuelt kan mestres af den enkelte elev.
Dog
hvis man i fællesskab med en anden, som allerede mestrer eller forstår området,
så kan eleven støttes til læring indenfor det givne område. Denne “en
anden” behøver ikke nødvendigvis at være en lærer eller en voksen, men
afgørende for denne læring er en “støtte”, en såkaldt “stilladsering” eller på
engelsk “scaffolding”, hvor ex. eleven kan opnå at lære det, som ellers
ville være umuligt eller meget vanskeligt og tidskrævende alene.
Jan
Tønnes Hansen og Klaus Nielsen har skrevet: “Ikke
blot stiller det store krav til læreres faglige kunnen. De skal yderligere
kunne sætte sig i den enkelte elevs sted i en sammenhæng, hvor der er stor
forskel på, hvor eleverne er henne, såvel angår deres evner, færdigheder
og kunnen som deres motiver for at være i skolen og for at lære noget…”
(Hansen og Nielsen 1999,
nnemfører den motiverende
undervisning. Undersøgelsen gennemføres
At det er vanskeligt er altså ikke nogen
hemmelighed! Der er tidligere blevet skrevet om vigtigheden af at stilladsere
både arbejde og videoer, også når det handler om Flipped Learning (Hachmann og Holmboe, 2014).
Der er blevet lavet to videoer, som
giver et godt overblik på hvad stilladsering omhandler, og hvordan det kan være katalysator og
medvirke til at skabe gode og overskuelige læringssituationer – også når
der indgår Flip, video og andre materialer. Se linket
13–14.
Eksempel kan
være at eleven får hjælp fra underviseren – som så kan udføre det på egen hånd
efterfølgende dag. Eleven er blevet stillaseret i sin udvikling – eleven skal
ikke bare støttes men også udfordres i elevens egen sværhedsgrad.
UDFORDRING:
Der stilles
krav til:
· Lærerens
faglighed
· Læreren
skal have indsigt i elevens evner, færdigheder, kunnen og kompetencer
· Motiv
(hvordan eleven lærer)
DOBBELT SIGTE MED STILLASERET OG STILLASEREND:
Beskrivelse af
stilladsering
Stilladsering, scaffolding
(på engelsk) eller zonen
for nærmeste udvikling (Nuzo) er begreber, som både høres og benyttes i
stor udstrækning i skole- og uddannelsessammenhænge. Begreberne er ikke nye! Lev Vygotsky arbejdede med
det for mere end hundrede år siden. Når man producere en video, lavet et tekst
eller en anden slags udfordring skal man tænke stillaseret. Dvs.
der kan være lavet nogle arbejdsark/notatark eller stillet nogle spørgsmål
eller eleven skal selv producerer en video eller skrive ned med et resume at
den video eleven har set.
Når eleven har læst teksten eller set videoen, så er det STILLASEREND
for at eleven kan arbejde videre
Dobbeltsigte er noget læren altid skal have øje
for!!!!!!
Stillasering med video (mikrolektioner)
Videoforløbet



Fine tanker om flipped learning. Men hvordan kan du bringe det i spil i din undervisning? Hvad skal der til for at du kan flippe?
SvarSletJeg tænker, at jeg vil prøve, at arbejde med QR koder til videoer hvor der er blevet filmet med hvordan de udfører deres test med forskellige instrumenter med placering, brug af dem og vejledning til deres Diabetes patient osv. Ud fra deres test kan de så stratificere de patienter om de er Hypo -, Hyperæstesi eller om de har normal føling i deres fødder. På den måde synes jeg at flipped Learning kan bruges i min undervisning
SvarSlet