Reflektion over tranfer og differentiering (15 juni)
Refleksion over tranfer og differentiering
Jeg kan virkelig godt se, at de QR-koder vi afprøvede den dag til PD, kan
være ét af de fantastisk værktøj vi kan gør brug af i vores
undervisning. Bare det de lige scanner Qr koden ind og
bliver returneret til enten video, webside eller bare gennerelle
oplysninger til deres undervisning er bare genialt. Også fordi hver og én af de
studerende lever og ånder nærmest for deres mobil - det er deres kæreste
eje.
Hvordan kan jeg bruge det i min undervisning.
Det kunne eksempelvis være, når eleverne sidder og enten behandler deres patient på klinikken eller laver innervationstest og de måske ikke kan komme videre i deres proves. Så kan vi lave en QR-kode så de bliver ført direkte videre i deres proces i stedet for at vente på hjælp fra underviseren. Når vi så har
forberedt med QR-koder med forskellige oplysninger, introduktion, opgave, test
eller video til progression i deres projektet, så går eleverne nemlig ikke helt i stå.
Hvis vi laver video i Moviemaker eller Imovie (hvis det er på Ipad) kunne
det være en video, hvor vi har filmet oplysninger, billeder eller
video som giver dem de oplysninger de skal bruge.
Jeg kunne også lave en QR kode til når mine børn vil bage pandekage. Det er dejlig nemt for dem.
Hvad bruger vi
egentlig QR koder til!!
QR koder har udviklet sig fra, at være noget man brugte i industrien især
bilkoncernen til at være “hvermandseje”.
De fleste ejer efterhånden en smartphone med kamera, hvilket givetvis er
årsagen til den hurtige udbredelse.
Udover at scanne hjemmesideadresser kan QR koder som nævnt bruges til meget
andet. Du kan f.eks. lave QR koder til:
- Kontaktoplysninger – Brugeren kan få dine oplysninger læst ind i telefonens kontakter ved blot at scanne din QR kode
- E-mail – Når koden scannes oprettes en ny E-mail, hvor mailadressen, emne og evt. besked er indtastet
- SMS – Scan QR koden og der dannes automatisk en SMS til den foruddefinerede modtager
- Tekst – Skriv en tekst der vises på telefonen, når koden scannes
- Telefonnummer – Scan koden og telefonen foreslår et telefonnummer
- Wi-Fi – Scan og få koden til et trådløst netværk
- Kalenderaftaler – Scan og få oprettet en aftale i din kalender
- Adresse – Viser en adresse på din telefons kortDer er næsten ingen grænser for, hvor man kan bruge QR koder. F.eks. kan de bruges på visitkort, hjemmesider, i reklamer osv.
Transfer i vores undervisning Wahlgren
- Det at kunne overføre og anvende noget man har lært i èn situation til en anden (Vibe Aakrog)
Transfer er viden og færdigheder der bliver udført
Ved anvendelse af transfer er der 3 vigtige faktorer
De personlige faktorer udgøre 35% såsom:
- Elev og undervisers vaner
- Forventninger af omgivelserne
- Behovet for læring – hvis man selv ønsker det – bliver behovet større og synligt
- Målsætning og forpligtelser – eleven selv er med til at sætte mål
- Tiltro til egne evner
De forskellige faktor i undervisningen udgøre 20% såsom:
- Identiske elementer – man kan genfinde noget fra den ene situation til den anden. Man ser ikke ens på situationer
- Kan genkende det fra teori til udførelse i praksis
- Træning i tranfer – hvordan vil det blive overført til mit arbejde
- Hvordan underviseren har sat sit præg på det lærte til eleven
Anvendelse
kontekst udgøre 45 %:
- Organisering af arbejdssituationen – Eleven skal i gang med det samme
- Understøttende miljø – ledelsen og kollegaerne bakker op
- Systematisk opfølgning – rapportere hver 14. dag til den enkelte elev, da det giver et godt resultat
Perspektiver til transfer er:
- Skal være større vægt på læring i praksis – styrk elevens læring i praksis
- Samspillet mellem de forskellige faktorer der er nævnt jvf – styrk samspillet
- Forholdet mellem nær og fjern transfer – ved nær transfer er det her og nu læring – fjern transfer er når eleven kan sammenkoble teorien ved hjemmearbejde
Godt at du har fået prøvet QR-koderne af - og god ide med en qr-kode til det trådløse netværk (måske skulle man indlægge en lille quiz eller opgave, som skal løses inden koden vises :-))
SvarSletSpændende tanker om hvordan du kan bruge QR-koder i undervisning - men skal det være jer, som undervisere, der laver indholdet bag QR-koden?
Du skriver også om transfer - hvordan kan du arbejde med transfer i din undervisning?