Reflektion over tranfer og differentiering (15 juni)



Refleksion over tranfer og differentiering

 

Jeg kan virkelig godt se, at de QR-koder vi afprøvede den dag til PD, kan være ét af de fantastisk værktøj vi kan gør brug af i vores undervisning. Bare det de lige scanner Qr koden ind og bliver returneret til enten video, webside eller bare gennerelle oplysninger til deres undervisning er bare genialt. Også fordi hver og én af de studerende lever og ånder nærmest for deres mobil - det er deres kæreste eje. 

 

 

Hvordan kan jeg bruge det i min undervisning.

 

Det kunne eksempelvis være, når eleverne sidder og enten behandler deres patient på klinikken eller laver innervationstest og de måske ikke kan komme videre i deres proves. Så kan vi lave en QR-kode så de bliver ført direkte videre i deres proces i stedet for at vente på hjælp fra underviseren. Når vi så har forberedt med QR-koder med forskellige oplysninger, introduktion, opgave, test eller video til progression i  deres projektet, så går eleverne nemlig ikke helt i stå.

Hvis vi laver video i Moviemaker eller Imovie (hvis det er på Ipad) kunne det være en video, hvor vi har filmet oplysninger, billeder eller video som giver dem de oplysninger de skal bruge.

 

 
Jeg har selv lavet en kode hængende i køkkenet, som mine børns venner og veninder let selv kan scanne, for at få adgang til hjemmets trådløse netværk eller koden til netflix.


Jeg kunne også lave en QR kode til når mine børn vil bage pandekage. Det er dejlig nemt for dem. 

 

 

 

 

Hvad bruger vi egentlig QR koder til!!

 

QR koder har udviklet sig fra, at være noget man brugte i industrien især bilkoncernen til at være “hvermandseje”.

 

De fleste ejer efterhånden en smartphone med kamera, hvilket givetvis er årsagen til den hurtige udbredelse.

 

Udover at scanne hjemmesideadresser kan QR koder som nævnt bruges til meget andet. Du kan f.eks. lave QR koder til:

 

  • Kontaktoplysninger – Brugeren kan få dine oplysninger læst ind i telefonens kontakter ved blot at scanne din QR kode
  • E-mail – Når koden scannes oprettes en ny E-mail, hvor mailadressen, emne og evt. besked er indtastet
  • SMS – Scan QR koden og der dannes automatisk en SMS til den foruddefinerede modtager
  • Tekst – Skriv en tekst der vises på telefonen, når koden scannes
  • Telefonnummer – Scan koden og telefonen foreslår et telefonnummer
  • Wi-Fi – Scan og få koden til et trådløst netværk
  • Kalenderaftaler – Scan og få oprettet en aftale i din kalender
  • Adresse – Viser en adresse på din telefons kort
    Der er næsten ingen grænser for, hvor man kan bruge QR koder. F.eks. kan de bruges på visitkort, hjemmesider, i reklamer osv.



Transfer i vores undervisning Wahlgren


  • Det at kunne overføre og anvende noget man har lært i èn situation til en anden (Vibe Aakrog)
Transfer er viden og færdigheder der bliver udført
 
Ved anvendelse af transfer er der 3 vigtige faktorer

De personlige faktorer udgøre 35% såsom:
  1. Elev og undervisers vaner
  2. Forventninger af omgivelserne
  3. Behovet for læring – hvis man selv ønsker det – bliver behovet større og synligt
  4. Målsætning og forpligtelser – eleven selv er med til at sætte mål
  5. Tiltro til egne evner

De forskellige faktor i undervisningen udgøre 20% såsom:

  1. Identiske elementer – man kan genfinde noget fra den ene situation til den anden. Man ser ikke ens på situationer
  2. Kan genkende det fra teori til udførelse i praksis
  3. Træning i tranfer – hvordan vil det blive overført til mit arbejde
  4. Hvordan underviseren har sat sit præg på det lærte til eleven

Anvendelse kontekst udgøre 45 %:
  1. Organisering af arbejdssituationen – Eleven skal i gang med det samme
  2. Understøttende miljø – ledelsen og kollegaerne bakker op
  3. Systematisk opfølgning – rapportere hver 14. dag til den enkelte elev, da det giver et godt resultat
 

Perspektiver til transfer er:
  • Skal være større vægt på læring i praksis – styrk elevens læring i praksis
  • Samspillet mellem de forskellige faktorer der er nævnt jvf – styrk samspillet
  • Forholdet mellem nær og fjern transfer – ved nær transfer er det her og nu læring – fjern transfer er når eleven kan sammenkoble teorien ved hjemmearbejde




 
 

Kommentarer

  1. Godt at du har fået prøvet QR-koderne af - og god ide med en qr-kode til det trådløse netværk (måske skulle man indlægge en lille quiz eller opgave, som skal løses inden koden vises :-))
    Spændende tanker om hvordan du kan bruge QR-koder i undervisning - men skal det være jer, som undervisere, der laver indholdet bag QR-koden?

    Du skriver også om transfer - hvordan kan du arbejde med transfer i din undervisning?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Hvad ved jeg om Flipped Learning / stilladsering

Didaktisk Design / kort intro til fodterapeutuddannelsen