Reflektioner over lærer / elev roller 13/9-17
Refleksionsspørgsmål til bloggen
Samarbejdet med Mai Brit fra fod, Kevin fra frisør og
Louise fra fod
Overvej betydningen af digitaliseringen og anvendelse af it i undervisning
og i de erhverv, som dine elever uddannelser sig inden for:
·
Hvordan påvirker det din rolle som lærer?
·
Hvordan påvirker det elevernes rolle i undervisningen?
·
Hvordan påvirker det arbejdet som lærer på en skole?
·
Hvad betyder digitaliseringen i de erhverv, eleverne
uddanner sig til?
Diskuter, hvilke færdigheder og kompetencer der var værdsat i det 20.
århundrede, og hvilke færdigheder og kompetencer der forventes at sætte
dagsordenen i det 21. århundrede
Hvad betyder udviklingen af lærerrollen for din undervisning?
- Det giver mere frirum til den enkelte underviser, men det giver også
et øget pres på forberedelsen til undervisningen
- Man giver som lærer mere ansvar fra sig og flytter det over på
eleverne
- Undervisningen formen er blevet mere dialogisk og polyfon
- Eleverne for bedre mulighed for at få indflydelse
- De yngre eleverne er oftest stærke i teknologierne og har mulighed for
at blomstre med udviklingen af denne
- Bedre muligheder for øget og bredere samarbejde på klassen og i
lærergruppen.
- Bredere viden og større mulighed for deling
- Større udvalg af fjernundervisning. "Webinar"
- Forventningen og kravene til lærerkompetencer i forhold til digitale
teknologier, vil bliver større og mere omfattende i takt med et øget fokus
på effektivisering.
I Birgitte Holm Sørensens bog ”lærernes nye positioner, vidensdeling og videnledelse” side 217 er denne oversigten meget interessant over
lærerens mange roller og funktioner. Hvor læreren hurtig kan skifte i mellem
følgende:
·
Designer –
udarbejder planer, koncepter og programmer
·
Oplægsholder –
formidler faglige emner og problemstillinger
·
Instruktør –
viser fremgangsmåder og metoder
·
Konsulent –
rådgiver i faglige og organisatoriske sammenhænge
·
Vejleder –
Udøver konstruktive og kritisk sparring
·
Facilitator –
faciliterer læreprocesser
·
Coach – åbner
for uudnyttet evner og potentialer
·
Videns
ressource – udviser fagligt overblik og viden
·
Animator –
ansporer til fagligt at komme dybere og gøre bedre
·
Moderator –
sætter regler for deltagelse
·
Opdrager –
sætter regler for samvær
·
Medlærer –
lærer med og af eleverne
·
Vidensdeler –
organiserer og faciliterer en kultur for vidensdeling
·
Procesledelse
– styrer overordnet mange igangværende forløb
·
Evaluator –
vurderer og giver respons i forhold til proces og resultat
Tavs
viden
Birgitte
Holm Sørensen skriver i sin bog – lærernes nye positioner, vidensdeling og
videnledelse- at begrebet tavs viden blev introduceret af Michael Polanyi i
1966 med udgangspunkt i antagelse af at vi ved mere end vi er i stand til at
udtrykke med ord. Han skelner mellem tavs
viden og eksplicit viden, hvor tavs
viden er noget som man ikke kan omsætte til ord eller skrift. Birgitte Holm
Sørensen skriver at i 1995 har Nonaka ogTakeuchi anvendt en
"seci-model" som bygger videre på Polanyis tanker om tavs viden se
modellen nedenfor.
Lærerens
nye positioner, videndeling og videnledelse (s.221)
|
Birgitte
Holm Sørensen
|
|||||
Beskrivelse af skemaet
Fra tavs
viden til tavs viden = socialisering (observere andre der udføre arbejdet)
Fra tavs
viden til eksplicit viden = eksternalisering (Eksplicitviden er at elev skal
forklare hvad den anden elev gør) EKS: Brug
video hvor elev skal forklare i en video hvad eleven har forstået, så bliver
det også dokumenteret elevens eksplicitviden.
Fra eksplicitviden til
tavs viden= internalisering (elev kan forstå teori og udføre i praktisk)
Fra eksplicitviden til
eksplicitviden = kombination (bygger ny viden på det eksisterende viden) også
kaldet assimilation
Jeg har
tænkt ud fra "seci-modellen" og gjort mig nogle tanker om, hvordan
tavs viden kommer ind i fodterapeutfaget det kunne være hvordan de eks. laver
en fodbehandling med de forskellige instrumenter eks. håndelag ved
beskæring/neglegrebet/fræsning osv. Det kunne også være når de skal lave
innervationstest på diabetespatienter eks. Håndelaget med brug af de
forskellige instrumenter.
Jeg tænker lidt at med den nuværende teknologi som vi har til rådighed på vores afdeling altså smartphone/iPad så kunne der filmes hvordan en fodterapeut (underviser) arbejder med beskæring/neglegrebet/fræsning eller når fodterapeut skal lave innervationstest på patienter hvordan håndelaget vil være når fodterapeut laver de test. Så kan eleverne se den film der er blevet produceret igen og igen og måske fange hvordan man skal arbejde med de forskellige ting.
Jeg tænker lidt at med den nuværende teknologi som vi har til rådighed på vores afdeling altså smartphone/iPad så kunne der filmes hvordan en fodterapeut (underviser) arbejder med beskæring/neglegrebet/fræsning eller når fodterapeut skal lave innervationstest på patienter hvordan håndelaget vil være når fodterapeut laver de test. Så kan eleverne se den film der er blevet produceret igen og igen og måske fange hvordan man skal arbejde med de forskellige ting.
Fra
læremiddel til undervisning
Lærermiddellandskabet
- Fra læremiddel til undervisning(s.188)
|
Jens
Jørgen Hansen
|
Jens Jørgen Hansens tabel om assimilativ og innovativ skolekultur, mener
jeg at fodterapeutskolen er endnu i den assimilativ undervisningsform, da vores
elever bruger IT på den måde at det de skal aflevere skal forgå på computer i
Words/Pdf fil/ Html fil (billeder) eller de arbejder i PowerPoint og de bruger
IT til almindelig net søgning.
Jeg tror at ikke indenfor så lang tid så bliver det til en mere innovativ undervisningsform på fodterapeutafdelingen. Hvor vi inddrager elevernes mulighed for at tilgå platformen T-Learn eller scanne QR-koder med link til fagbøger eller videoer via deres smartphones. Måske flytte en del af teoriundervisningen ud i klinikken, så eleverne kan tilgå teorien, men de sidder med deres patient. Det giver også eleverne mulighed for at tage billeder/ videoer af deres arbejde i klinikken og på den måde kan eleven dokumentere sit arbejde og vi kan evaluere dem på en anden måde.
Det giver også den fordel at teori ikke kun er noget man lærer i klasseværelset, men også noget der forgår sammen med deres patient på klinikken og på den måde kan eleven gør brug af deres viden. En mere innovativ tilgang til brugen af digitale teknologier, giver forhåbentligt en bedre indlæring til eleverne. Så man undgår at teoriundervisning for eleven, er noget der kun foregår i klasselokalet.
Jeg tror at ikke indenfor så lang tid så bliver det til en mere innovativ undervisningsform på fodterapeutafdelingen. Hvor vi inddrager elevernes mulighed for at tilgå platformen T-Learn eller scanne QR-koder med link til fagbøger eller videoer via deres smartphones. Måske flytte en del af teoriundervisningen ud i klinikken, så eleverne kan tilgå teorien, men de sidder med deres patient. Det giver også eleverne mulighed for at tage billeder/ videoer af deres arbejde i klinikken og på den måde kan eleven dokumentere sit arbejde og vi kan evaluere dem på en anden måde.
Det giver også den fordel at teori ikke kun er noget man lærer i klasseværelset, men også noget der forgår sammen med deres patient på klinikken og på den måde kan eleven gør brug af deres viden. En mere innovativ tilgang til brugen af digitale teknologier, giver forhåbentligt en bedre indlæring til eleverne. Så man undgår at teoriundervisning for eleven, er noget der kun foregår i klasselokalet.
Hvad er
det 21 århundredes kompetencer? De fire K´er
1. Kreativitet
-at skabe og innovere, være iderig, opfindsom, lære af erfaringer, udvise originalitet.
2. Kollaboration
-at samarbejde med andre, deltage ligeværdigt i processer, have ansvarlighed, være åben
3. Kritisk tænkning
-at forholde sig til verden, være problemløsende, analysere, evaluere, stille opklarende spørgsmål
4. kommunikation
-lytte, tale ordentlig, vide hvordan man kommunikere, udtrykke ideer, bruge forskellige platforme, bruge forskellige udtryk
Kilde. http://edu21.dk/hvad-er-det-21-arhundredes-kompetencer/
-at skabe og innovere, være iderig, opfindsom, lære af erfaringer, udvise originalitet.
2. Kollaboration
-at samarbejde med andre, deltage ligeværdigt i processer, have ansvarlighed, være åben
3. Kritisk tænkning
-at forholde sig til verden, være problemløsende, analysere, evaluere, stille opklarende spørgsmål
4. kommunikation
-lytte, tale ordentlig, vide hvordan man kommunikere, udtrykke ideer, bruge forskellige platforme, bruge forskellige udtryk
Kilde. http://edu21.dk/hvad-er-det-21-arhundredes-kompetencer/
Fremtidens kompetencer er ud fra ovenstående model er de danske fodterapeuter er netop kendt de fire K’er. Fodterapeuter har et tværfagligt samarbejde med læger, sårsygeplejerske, bandagist osv osv så mange af fodterapeuternes kvaliteter refereres til de fire K’er.
Men det kræver så også at vi som undervisere, hele tiden er parat til at være nysgerrige overfor nye teknologier som vi kan tage til os. Netop for at formidle det til eleverne hvad for kompetencer og menneskelige egenskaber der er brug for som fodterapeuter i fremtiden. Dvs. en god teoretisk og praktisk viden og færdigheder, at man skal være nysgerrig og åben over nye muligheder /arbejdsgange.
Kommentarer
Send en kommentar